Sensommertur 18.- 23. september 2010

Horsens skylinie

Fruen ville løbe kvindernes ½ maraton i Odense og Peter ville løbe HC Andersen maraton.
Du fruen efterfølgende skulle undervise man,- onsdag i Horsens, så jeg chancen for at tage med – med kajakken på taget. Da der i sidste øjeblik blev indkaldt til et møde i Næstved den 23. september, ville jeg således få mulighed for at ro i Odense Kanal og fjord, Horsens fjord og Næstved kanal og Susåen. Tanken var at tage nogle dagture på 30-35 km, så Trangian og pulvermaden var med i bagagen.

På afrejsedagen blæste det en ”pelikan”. Det blev ved de efterfølgende 3 dage, så jeg ”så i ånden”, at der ikke ville blive meget roning. Men jeg blev overrasket over, hvor gode forholdene var i Odense kanal, så med udgangspunkt fra Odense Kajakklub roede jeg lørdag eftermiddag en tur ind til Odense by. En tur på sammenlagt 12,1 km. Der var god modvind derind men bølger var der ikke mange af. Inde i Odense havn var der et bassin med 2 målnet. Det er kajakklubbens poloafdeling som holder til her.

Hjemturen gik strygende i medvinden og næsten ingen bølger, så en god dag kunne afsluttes med god mad inde i byen sammen med resten af familien. Overnatningen foregik på Cabbin Hotel. Udmærket til prisen og lige i centrum. Bilen stod sikker i P-kælderen og kajakken overnattede i kajakklubbens værksted.

Da Odense by var afspærret det meste af søndagen p.g.a. maratonløbet, var det bare med at komme tidligt af sted, men den blev alligevel 9:30 og da var det allerede svært at komme ud af byen. Jeg fik en Politihjemmeværnsmand til at lukke afspærringen op på havnen, så var jeg hurtigt ude ved kanalen.

Lindøeværftet

Søndagens tur skulle trods blæsten som lå omkring de 10 ms, går ud af kanalen og over til Lindøværftet og Odense Stålskibsværft.

Det gik meget hurtigt. Jeg var inden afgang advaret om, at det ikke altid var muligt at ro syd om Vigelsø. Ude af kanalen blev kursen derfor netop sat syd om Vigelsø med en fart mellem 8-10 km/t næsten uden at bestille noget.

Navigeringen gik dog ikke så godt. Jeg havde et satellit foto med hvorpå det var svært at se hvad der var lavvande og hvad der var land. De dybe sejlrender kunne dog ses, men der ville jeg ikke ligge og flyde.
Da alle småøer er flade og ligger forskudt for hinanden, er det svært at se ude i horisonten hvor man kan ro igennem, da det ser ud som om, at man er omsluttet af land.

Jeg ser en fisker sætte bundgarnspæle og roede over mod ham for at spørge om vej! Men et kortkik viste, at jeg bare skulle se at komme mod Nord, så jeg roede videre. Jeg kunne se de store skibe på værftet men pludselig går det op for mig, at der er land mellem skibene og vandet, altså kursen er ikke korrekt.

Et nyt kortkik viste, at jeg skulle udenom en alenlang landtange før jeg ville kunne sætte endelig kurs mod værftet. Fra spidsen af tangen var der langt ind. Med god vind og meget åbent vand og land bag mig, begyndte der at komme sø, som gav mange gode surftur dog ikke over 11 km/t af en eller anden mærkelig grund. Der var meget lavt. Afstanden mellem kajakkens bund og fjordbunden har været for lille, så det er nok derfor jeg blev bremset. Kloge folk siger, at en kajak kræver 1½ m under kølen for at kunne glide gnidningsfrit gennem vandet.

Jeg havde efterhånden tilbagelagt 11 km og med tanke på hjemturen i strid modvind, blev jeg udenfor havnen og tog et par billeder. Jeg fulgte denne gang sejlrenden mod vest nord om Vigelsø hvilket gav læ – for en kort stund!
Jeg var usikker på navigeringen så jeg prøvede at sætte GPS’en på kortvisning vel vidende, at landkort ikke egner sig til brug på havet – men et fingerpeg ville det dog give.

Jeg kunne se sporet fra kanalen på udturen og følte mig straks meget mere sikker på navigeringen, indtil jeg blev fanget bag en landtange som ikke var på GPS’ens kort. Men her var læ, så det var tid til forplejning og en opringning til fruen for at høre hvordan løbet var gået, før kursen blev sat udenom tangen, ud i blæsten og modvinden igen, og den lange vej hjem til Odense Kajakklub. Jeg antager vinden til at ligge op til 10 ms og der kom enkelte byger.
Dagens distance blev kun 21 km, men vi skulle pakke, være ude af hotellet og videre til Horsens.

Mandagen var slem. Det stormede og ”stod ned i stænger”, så der blev ikke roet, men opdateret hjemmesider i stedet for. Et besøg hos min gamle kollegiekammerat Sv. Aage fra 60’erne i Børkop blev det også til. En opfriskning af mange gamle og gode minder, lidt god mad og en tur til Brejning havn. Hvad vi to lavede dengang i 60’erne ville aldrig blive tolereret i dagens Danmark!

Tirsdag blæste det stadig, men det regnede ikke så meget, så jeg ville på Horsens Fjord. Jeg kørte til Horsens kajakklub, læssede af og kørte bilen ud på den offentlige P-plads da vejen ved klubben er brandvej.

Vinden var direkte fra vest hvilket gav god medvind – igen i snit mellem 8-10 km/t uden at bestille noget. Jeg roede kystnært for at opleve blandingen af natur og luksuriøse bygninger. Men de mange lavvandede revler fik ofte fat i roret og der røg tit ålegræs med op på dækket, så jeg kom hurtigt længere ud. Der var også brandmænd – dem håbede jeg ikke pagajen ville fange og kaste op på dækket!

Efter campingpladsen var der en lille bugt med småhuse – lidt som Sorthat. Her gik jeg i land og mødte en mand som fortalte om kysten og forholdene, stedet historie mm. Det var interessant. Inden hjemturen ville jeg lige vende en pynt til, men det var begyndt at blæse op, så næsen blev vendt mod vest. Modvinden fik til tider farten ned på 4,2 km/t! Da jeg havde økonomiseret med kræfterne, tog jeg på rundtur i lystbådehavnen og trafikhaven, så dagen distance endte på sølle 17 km.

Onsdag ville jeg længere ud, gerne Hjarnø rundt (over 30 km) men vi skulle videre til Næstved samme eftermiddag, så det ville kun blive til en lille tur til Vorsø. Der var en del sol og vinden noget mere rovenlig, så det startede godt.

Skilt Adgang Forbudt på Vorsø!Turen derud var lidt som gårdsdagens tur, medvind og god fart.
Nær øen er der meget lavvandet men jeg roede udenom og og et skilt på øens fangede min opmærksomhed. Det hang på hovedet og da det alligevel var frokosttid gik jeg i land med madpakken og gik hent til skiltet hvor der stod ”adgang forbudt”! Mere er der ikke at sige om den tur.

I Næstved skulle fruen være i møde til kl. 13:00 hvorfor jeg ikke regnede med at gide ro p.g.a. den korte tid jeg havde til rådighed. Så da fruen ”var læsset af” kørte jeg til kanalen for at se på Næstved Roklub og Næstved Kajakklubs faciliteter. Solen skinnede og det var meget varmt. Vinden var næsten umærkelig, så den gamle kunne simpelthen ikke modstå at smide kajakken i kanalen og ro sydpå. Jeg passerede skilte med KLOAKUDLØB og HØJSPÆNDIG og vandet virkede da heller ikke særlig lækkert!

Inden jeg roede ud, havde jeg en snak med to Københavnere der skulle på weekendtur i kajak. Jeg gav dem mit kort da de intet havde – og det manglede jeg nu hvor jeg kom ud af kanalen – for hvor var det lige Gavnø Slot lå?

Jeg sjussede mig til ”at det lå da vist til venstre (øst)” og roede den vej på. Tæt på land og udenfor sejlrenden nærmede jeg mig nogle høje siv, hvor der sejlede en motorbåd. Jeg roede ham i møde og spurgte om der ikke var noget med en å i nærheden (Susåen). Han viste vej med en armbevægelse og fortalte, jeg skulle ro gennem et rør og bære kajakken over ved kajakklubben for at komme tilbage i kanalen igen, han sluttede af med ”god tur”.

Det var en flot afslutning på min lille sensommertur. Flotte boliger med deres egen lille lystbådehavn og båd i baghaven. Vindstille (store siv) og flot var her. Selv de ulidelige fugle Skarven havde det godt. De var meget lidt menneskesky og man skulle meget tæt på dem før de gad lette. Der var især en Skarv der tiltrak mig min opmærksomhed. Da alle andre var lettet blev den liggende. Den lå påfaldende lavt i vandet, så jeg roede hen til den for at studere den nærmere. Da jeg nærmede mig, stak den hovedet under vandet, gylpede hele 7 aboreunger op hvorved den blev lettere – og SÅ lettede den!

Suså passagen under Østre RingvejUnder Østre Ringvej i betonrøret, mellem sivene og åen der blev smallere og smallere nærmede turen sig sin afslutning. Jeg fik et bad – dagens andet – i Næstved Kajakklub, smed kajakken på taget, hentet fruen og så ellers hjem til dejlige bølger i eget farvand igen.

Min konklusion på denne sensommertur til fjorde og kanaler er, at de i det øvrige Danmark er previligerede hvad angår rosikkert farvand næsten uanset vindstyrke, men vi andre er så til gengæld bedre til at ro i høje bølger, så alt i alt tror jeg, at vi ubetinget har det bedste og ikke mindst sjoveste og mest udfordrende rofarvand i Danmark.

Se spor på GoogleMaps her.
Vejledning. Klik på linket herover. Vælg ÅBN når boksen popper op, og Google Earth (GE) starter op (hvis du har det på din PC). I GE vælger du (dobbeltklik) det spor du vil se under flg. datoer (i venstre menu):